HISTÓRIA
Na základe rozhodnutia Mestského národného výboru je zaregistrovaný súkromný podnik Ing. Martin Úradníček ako podnikateľ v odbore „predaj a rozširovanie tlačovín a publikačná činnosť“ so sídlom podniku (miestom podnikania) „podľa potreby“. Registračný poplatok bol 120 Kčs (korún československých).
Prvý počin združenia M.O.ENTERPRISE – publikácia, či skôr zoznam mien a adries pod názvom Zoznam podnikateľov a súkromných služieb v okrese Banská Bystrica. Hlad po súkromníkoch bol po Nežnej revolúcií obrovský a slovo podnikateľ znelo až exoticky. Výtlačky sme predávali cez sieť novinových stánkov v meste a osobne na burze, ktorá sa konala trikrát týždenne. Cena 13,- Kčs sa mnohým zdala privysoká, ale napokon sme predali celý náklad. Žiaľ, nezachoval sa ani jeden výtlačok, iba táto miniatúrna fotografia z praveku webstránok.
1992
Prvý veľký redizajn
Prvá, náročná a významná. Tak možno charakterizovať dôležitú objednávku z oblasti dizajnu, ktorú sme získali od vtedajších Harmaneckých papierní. Vedenie nebolo spokojné s pôvodnou značkou, ktorá až priveľmi zrkadlila historický podpis pod obdobím jej vzniku. K spolupráci sme vtedy prizvali významného grafika a dizajnéra Dušana Juneka. Je pozoruhodné, že logotyp sa iba s miernou úpravou textu používa aj v súčasnosti.
JUPIE CUP bol najväčší halový firemný futbalový turnaj svojho druhu na Slovensku. V úvodnom ročníku, ktorý sme pripravovali a organizovali v novembri 1997, sa na ňom zúčastnilo 22 družstiev. V roku 1998 už hralo 24 tímov a v rokoch 1999-2000 prišlo bojovať o putovný pohár 32 účastníkov. O bezproblémový chod sa staral vyše 30-členný organizačný štáb. Na podujatí v roku 2000 sa zišlo vyše 500 ľudí.
Výťažok z turnaja bol určený na podporu a rozvoj futbalového umenia mladých chlapcov, ktorí reprezentujú úspešnú futbalovú školu JUPIE so sídlom v Banskej Bystrici.
“…a tak títo všetci pracujúc vzájomne, vykonávajúc akoby hračkou podivuhodné dielo, ľuďom kedysi nepochopiteľné, majú všetci to,čo je pritom potrebné, jednak odborné znalosti zbystrené praxou, jednak vytrvalú pozornosť a usilovnosť.“
Aj tento citát Jána Amosa Komenského sme mali na našom prvom webe. Obsahoval mnoho podstránok a fotografií, dokonca aj anglickú verziu. Uplynuli dve desaťročia a takáto podoba webu dnes vyvoláva len spomienkovú nostalgiu a úsmev na tvári.
Pre Slovenskú poštu narýchlo chystáme grafický motív známky, ktorá zobrazuje bronzovú slovenskú reprezentáciu na MS v ľadovom hokeji vo Fínsku 2003. Známka vzbudila medzi filatelistami veľký rozruch (i pohoršenie), lebo išlo o ofsetovú známku s fotografiou (vraj bola prvá v histórii Slovenska).
05. novembra 2004
Medzi filatelistami po druhýkrát
Tentokrát už pripravujeme kolekciu šiestich známok so slovenskými medailistami na olympijských hrách v Aténach.
Chystáme grafický motív známky vydanej pri príležitosti stretnutia prezidentov USA (G. Bush) a Ruska (V. Putin) pod názvom SLOVAKIA SUMMIT 2005 v Bratislave.
V roku 2006 pracovalo v agentúre ENTERPRISE rekordných 12 ľudí. Väčšinu z nich tvorili počítačoví operátori, zvyšnú časť tímu dotvárali grafička a grafik, ekonómka, asistentka, obchodný manažér a dvojčlenné vedenie spoločnosti.
november 2007
Friends for Friends (F4F)
11. november 2008
Medzinárodné bienále LOGO
12. jún 2009
Harmony FUN
Najväčší event v histórii agentúry. Desiatky účinkujúcich v takmer trojhodinovom programe na Námestí SNP v Banskej Bystrici. Pred viac ako tisíc divákmi padlo aj niekoľko národných Guinnessových rekordov. Akcia sa konala pri príležitosti 180. výročia vzniku papierne v Harmanci.
október 2011
Selfmade animácia
Vytvárame prvé (a zatiaľ posledné) selfmade animované video o prednostiach našej agentúry. Kolegovia sa s ním poriadne natrápili, lebo zadanie bolo pomerne neurčité. Znelo: „Máte voľnú ruku!“
Výsledný dojem, aj s odstupom viac ako desiatky rokov, nie je (v porovnaní so selfprodukciou na sociálnych sieťach) až taký trpký.
V závere roka dozrieva rozhodnutie o zásadnom redizajne logotypu agentúry. Náš Pegas dostal ľahké kontúry a zmenila sa aj firmená typografia. Vybrali sme si písmo John Sans Text Pro z dielne známeho českého typografa Františka Štorma (Storm Type Foundry).
Pre Banskobystrický samosprávny kraj vytvárame rozsiahlu kolekciu 13-tich brožúr o regiónoch, turistike, pamiatkach, kúpeľoch, osobnostiach, atraktivitách či lyžovaní na strednom Slovensku. Našou úlohou bolo vytvoriť texty, preklady, mapy a fotografie. V tíme vtedy pracovalo 15 interných a externých spolupracovníkov!
Mimoriadne úspešný rok 2012 pokračoval slávnostným uvedením fotopublikácie Orbis Urbis. Dovtedy sme vydali vyše dvoch desiatok knižných titulov, ale táto publikácia bola našim premiérovým autorským počinom. Autorom konceptu bol Martin Úradníček, fotografie pochádzali z dielne Dušana Heina a o knižný dizajn sa postaral Patrik Ševčík. Kniha silných vizuálnych príbehov a posolstiev o Banskej Bystrici vyšla v náklade 1500 kusov.
august 2013
Medený rytier
Mesto Banská Bystrica nás poverilo vymyslieť a naprogramovať edukatívnu počítačovú hru pre deti. Mala deväť levelov s rôznymi úlohami – od bojov s Turkami, hasenia požiaru v meste, cez skladanie puzzle oltára Majstra Pavla z Levoče až po manévrovanie s tankom pri Múzeu SNP. Hra bola naprogramovaná technológiou Flash Player, ktorá zanikla v roku 2021, takže Medeného rytiera si už, žiaľ, nezahráte…
Popri tvorbe sme takmer zabudli, že nám klope na dvere už dvadsiate výročie ako nás zapísali do obchodného registra. Narýchlo aspoň pár chlebíčkov a viac ako pár priateľov – gratulantov.
V novembri 2016 krstíme jubilejnú tridsiatu publikáciu, ktorá vyšla spod krídel nášho Pegasa. Publikácia má naozaj pamätný názov – Pomníky, pamätníky a pamätné tabule v Banskej Bystrici.
Spúšťame novú webstránku, ktorá je zároveň symbolickým vstupom do tvorby webov vo vlastnej réžii. Odvtedy túto službu využili takmer dve desiatky firiem, kultúrnych spolkov i jednotlivcov.
Pri príležitosti 30. výročia Nežnej revolúcie sa prihlasujeme k ideám slobody a demokracie. Autorsky pripravujeme knihu a výstavy o zlomových týždňoch a mesiacoch v rokoch 1989 – 90 v Banskej Bystrici.
Oslavy štvrťstoročnice nám – a miliónom iných ľudí – prekazila pandémia COVID-19. Povedzme si to otvorene. V čase zatvorených hotelov, kaviarní a reštaurácií, v čase, keď zúrila ekonomická recesia a klesali príjmy domácností, sme na oslavy ani nepomýšľali…
Dostávame sa aj k 3D modelovaniu. Vytvárame početnú kolekciu reklamných stojanov, ktoré sa objavia v predajniach optiky v Čechách i na Slovensku.
19. september 2026
30. výročie vzniku ENTERPRISE?
Odpoveď na túto otázku závisí najmä od toho, či sa budú klienti aj naďalej zaujímať o našu tvorbu a pochvaľovať si jej výsledky. Robíme všetko preto, aby to tak bolo!